BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Wednesday, March 17, 2010

GAGASAN 1MALAYSIA SATU PENDEKATAN ATAU SEKADAR SLOGAN

           

            Pening kepala Pena memikirkan tentang gagasan 1malaysia ni. Tak tahu apa yang cuba dibuktikan oleh kerajaan persekutuan. Dimana sahaja Pena pergi slogan ini dilaungkan dengan megah dan dibanggakan oleh YAB Perdana Menteri. Benarkah apa yang diperjuangkan oleh Dato-Dato dan Datin-Datin sekalian. Betulkah rakyat didahulukan pencapaian diutamakan. Lucu juga Pena bila ada ahli MT Umno melaungkan slogan yang berbeza... ahli MT tersebut dengan yakin berkata sebegini 'rakyat didahulukan, prestasi diutamakan'... pelik juga macam mana nak rakyat menghayati gagasan 1Malaysia ni andai ahli MT Umno sendiri melaungkan slogan yang berbeza.

            Macam-macam kerenah Dato-Dato dan Datin-Datin yang menjadi ahli parlimen dan ahli dewan undangan negeri. Nak dijadikan cerita... ada satu program membersihkan tanah perkuburan dijalankan di kawasan parlimen Pena. Dato-Dato sekalian tak nampak bayang-bayang waalaupun sudah diberitahu berkali-kali. Entahlah... mungkin Dato-Dato sekalian sangat sibuk menbincangkan isu Palestin agaknya. Selang 2 hari sambutan tahun baru diadakan di sebuah taman tasik... herannya Pena bila nampak kelibat Dato-Dato ahli Yang Berhormat berpusu-pusu ke program tersebut. sejak petang sampai larut malam sabar menanti melihat persembahan artis-artis jemputan. Pelik juga Pena dengan keadaan ini... Pena bukan nak terlibat pun dengan program sambut tahun baru tapi lantaran tanggungjawab Pena bersama-sama jabatan agama membuat operasi memberi nasihat kepada adik-adik remaja yang berkeliaran  berpasang-pasangan.

             Pena tertanya-tanya juga,mengapa program membersihkan kubur disambut hambar oleh ahli-ahli Yang Berhormat. Mungkin mereka gerun agaknya melihat kubur yang akan jadi tempat persinggahan mereka. Ahli-ahli Yang Berhormat fikirkanlah apa yang Pena nak sampaikan ni. Setiap benda yang bernyawa pasti merasai mati. Tak payahlah nak nafikan... kumpul harta banyak-banyak di dunia kalau tidak membantu rakyat tak guna juga. Anak-anak yatim ramai... bantu-bantulah sekadar yang mampu. Ingatlah bahawa ahli-ahli Yang Berhormat adalah 'wakil kepada rakyat' bukan tuan kepada rakyat. Tak usahlah nak bermegah-megah pula.

              Itu satu hal. Banyak juga yang terlintas di minda Pena ni. Ahli-ahli Yang Berhormat kata mereka berjiwa rakyat. Dimana jiwa rakyat tu? Bila ada program dengan rakyat mengapa lauk 'santapan' Dato-Dato berlainan sekali.Kalau dah berjiwa rakyat 'santap' la makanan yang rakyat makan. Rakyat makan nasi dengan gulai ikan masin... Dato-Dato makan ayam golek. Mana slogan 'rakyat didahulukan'.Tak perlulah nak tegaskan Dato-Dato berjiwa rakyat andai apa yang Dato-Dato lakukan tak mencerminkan langsung dengan apa yang dikata.

               Pena tertarik juga dengan slogan 'pencapaian diutamakan'. Tapi boleh tercapai ke andai menteri-menteri pun tak mahir dalam kementerian masing-masing. Lawak juga Pena tengok Menteri Belia dan Sukan sekarang. Memasang angan-angan dan mengerahkan semua ahli sukan berusaha keras untuk memenangi pelbagai kejohanan. Setakat bercakap adik Pena di kampung pun boleh cakap. Teringat debat antara menteri ni dengan Datuk Seri Anwar suatu ketika dulu,sudahla tidak menjawab soalan... malah bertentangan dengan tajuk. Boleh tercapai ke apa yang diangankan kalau dikelola menteri sedemikian.

                Kalau betul Dato-Dato sekelian nak buktikan bahawa kalian semua betul-betul menjaga kebajikan rakyat,Pena cabar semua ahli-ahli Yang Berhormat masuk ke kampung-kampung... hidup sebagai penoreh getah dan pesawah padi ataupun nelayan selama sebulan. Makan apa yang rakyat makan,dan bekerja seperti rakyat bekerja demi sesuap nasi. Pena pernah hidup di estet kelapa sawit... ramai kawan-kawan Pena dikalangan bangsa India dan Cina. Tak pernah timbul masalah pun... waktu tu tak ada pun slogan 1Malaysia ni.

                Isu terbaru ni keluar pula Dato wanita kita ni. Bercakap tentang Islam... tetapi rambut begitu menyerlah berwarna perang kemerahan. Tudung tu bukan hiasan Dato...tapi untuk menutup aurat. Allah dah cipta rambut Dato yang berwarna hitam tu dah elok dah. tak perlulah nak warnakan. Dato nak perjuangkan hak sama rata antara lelaki dan perempuan... sebenarnya Dato sendiri merendahkan martabat seorang wanita. Tahukah Dato hak wanita di sisi Islam lebih banyak daripada lelaki. Salah satunya yang tidak dikurniakan kepada lelaki ada pada diri wanita. Anggota badan wanita yang dikurniakan dengan salah satu nama Allah Yang Mulia iaitu 'rahim'. Pena nak beritahu yang 'rahim' tu hanya dikurniakan kepada wanita. Tak bersyukur ke dengan apa yang Allah kurniakan kepada wanita. Allah tidak akan kurniakan sesuatu dengan namanya Yang Mulia kepada sesuatu yang hina di sisiNya. Begitu besar anugerah Allah kepada wanita... Dato pernah ambil tahu ke?

                Pena minta maaf tak dapat nak teruskan,waktu solat zuhur dah tiba...berhenti buat seketika,Pena tak pasti boleh sambung semula artikel ini atau tidak. Maklumlah, adat penulis terkadang terlupa... wassalam

3 comments:

shaniza said...

Salam..
Jika dalam hati hanya ada dunia, akhirat dipandang sebelah mata....
Guna duit rakyat sbb berjiwa rakyat!

...Nur iNsAn... said...

salam.. mnrik artikel ni...
n yg pling mnrik ble bce...

"hak wanita di sisi Islam lebih banyak daripada lelaki"...

smga trus menulis...

HURUL MARDHIYAH said...

salam alaik ..
entry yg mantap pasti mgundang panas di hati sesiapa yg terasa..:)

pengisian yg diolah dgn jelas skali mengingatkan shbt2 agar tidak lalai akan tggjwb bkn skadar pd negra tetapi agama jga msti di pertimbagkn dlm kehidupan seharian ..

bg ana xkisah 1 gagasan mahupun 1 unggas sekalipun yg pntg pemimpin harus mnunjukkan komitmen yg tinggi dlm hal brkait dgn agama..

menjlnkn pndekatan ttg agama lbh bayk dri hiburan yg kini semakin melampaui batas2 normal sebgai seorg yg bragama ..