BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Wednesday, June 23, 2010

PERGINYA SEORANG PERINDU SEPI

             Desiran air sungai berlari lembut melintasi redup pepohonan rimba. Kicauan unggas membawa rentak alam yang mendamaikan suasana. Namun sepi dihati insan itu masih belum terubat lantaran peristiwa kelam. Jauh dia memandang ke hulu anak sungai seolah ada kisah yang pernah terlakar. Sekian lama dia cuba mengingati wajah insan yang pernah menjadi penghibur setia bagi dirinya. Kasih yang mendalam terhadap insan itu tidak pernah pudar biarpun detik-detik masa kian berlalu. Kisah yang sentiasa terpahat di hati selagi hayat memenuhi jasad, sebelum jasad dimamah bumi.

Wednesday, June 9, 2010

NUKILAN HATI

Tika mata... diuji manisnya senyuman..
terpamir rasa menuju harapan..
dan seketika terlontar ke dunia khayalan..
hingga terlupa singgah perjalanan..
tersedar aku... dari terlena...
dibuai lembut belaian cinta...
rela aku pendamkan impian yg tersimpan,
enggan ku keasyikan...
ku sangka keindahan merampas rasa cinta
pada DIA yg lebih sempurna..
bukan mudah... bernafas dalam jiwa hamba...
dan kucuba... menghindarkan pesona maya...
ternyata tak upaya ku hadapinya...
andai murka menghukum mereka...
di atas nama cinta pada yg selayaknya ku nafikan yg fana...
moga dalam hitungan setiap pengorbanan...
agar di suluh cahaya... redhaNYA...
BIAR SENDIRI HINGGA AKHIRNYA...
asal tak lepas dari kasihnya...
kerana sesungguhnya hakikat cinta...
hanya DIA yang Esa...
Di atas nama cinta pada yg selayaknya,
ku nafikan yang fana...
moga dalam hitungan setiap pengorbanan
agar disuluh cahaya Redhanya...
SARATKAN HATI DENGAN CINTA HAKIKI SEHINGGA KURASAI... NIKMATNYA...SYURGANYA... CINTANYA...

Thursday, May 6, 2010

sajak buat pejuang Hizbul Muslimin

video

Wednesday, March 17, 2010

GAGASAN 1MALAYSIA SATU PENDEKATAN ATAU SEKADAR SLOGAN

           

            Pening kepala Pena memikirkan tentang gagasan 1malaysia ni. Tak tahu apa yang cuba dibuktikan oleh kerajaan persekutuan. Dimana sahaja Pena pergi slogan ini dilaungkan dengan megah dan dibanggakan oleh YAB Perdana Menteri. Benarkah apa yang diperjuangkan oleh Dato-Dato dan Datin-Datin sekalian. Betulkah rakyat didahulukan pencapaian diutamakan. Lucu juga Pena bila ada ahli MT Umno melaungkan slogan yang berbeza... ahli MT tersebut dengan yakin berkata sebegini 'rakyat didahulukan, prestasi diutamakan'... pelik juga macam mana nak rakyat menghayati gagasan 1Malaysia ni andai ahli MT Umno sendiri melaungkan slogan yang berbeza.

            Macam-macam kerenah Dato-Dato dan Datin-Datin yang menjadi ahli parlimen dan ahli dewan undangan negeri. Nak dijadikan cerita... ada satu program membersihkan tanah perkuburan dijalankan di kawasan parlimen Pena. Dato-Dato sekalian tak nampak bayang-bayang waalaupun sudah diberitahu berkali-kali. Entahlah... mungkin Dato-Dato sekalian sangat sibuk menbincangkan isu Palestin agaknya. Selang 2 hari sambutan tahun baru diadakan di sebuah taman tasik... herannya Pena bila nampak kelibat Dato-Dato ahli Yang Berhormat berpusu-pusu ke program tersebut. sejak petang sampai larut malam sabar menanti melihat persembahan artis-artis jemputan. Pelik juga Pena dengan keadaan ini... Pena bukan nak terlibat pun dengan program sambut tahun baru tapi lantaran tanggungjawab Pena bersama-sama jabatan agama membuat operasi memberi nasihat kepada adik-adik remaja yang berkeliaran  berpasang-pasangan.

             Pena tertanya-tanya juga,mengapa program membersihkan kubur disambut hambar oleh ahli-ahli Yang Berhormat. Mungkin mereka gerun agaknya melihat kubur yang akan jadi tempat persinggahan mereka. Ahli-ahli Yang Berhormat fikirkanlah apa yang Pena nak sampaikan ni. Setiap benda yang bernyawa pasti merasai mati. Tak payahlah nak nafikan... kumpul harta banyak-banyak di dunia kalau tidak membantu rakyat tak guna juga. Anak-anak yatim ramai... bantu-bantulah sekadar yang mampu. Ingatlah bahawa ahli-ahli Yang Berhormat adalah 'wakil kepada rakyat' bukan tuan kepada rakyat. Tak usahlah nak bermegah-megah pula.

              Itu satu hal. Banyak juga yang terlintas di minda Pena ni. Ahli-ahli Yang Berhormat kata mereka berjiwa rakyat. Dimana jiwa rakyat tu? Bila ada program dengan rakyat mengapa lauk 'santapan' Dato-Dato berlainan sekali.Kalau dah berjiwa rakyat 'santap' la makanan yang rakyat makan. Rakyat makan nasi dengan gulai ikan masin... Dato-Dato makan ayam golek. Mana slogan 'rakyat didahulukan'.Tak perlulah nak tegaskan Dato-Dato berjiwa rakyat andai apa yang Dato-Dato lakukan tak mencerminkan langsung dengan apa yang dikata.

               Pena tertarik juga dengan slogan 'pencapaian diutamakan'. Tapi boleh tercapai ke andai menteri-menteri pun tak mahir dalam kementerian masing-masing. Lawak juga Pena tengok Menteri Belia dan Sukan sekarang. Memasang angan-angan dan mengerahkan semua ahli sukan berusaha keras untuk memenangi pelbagai kejohanan. Setakat bercakap adik Pena di kampung pun boleh cakap. Teringat debat antara menteri ni dengan Datuk Seri Anwar suatu ketika dulu,sudahla tidak menjawab soalan... malah bertentangan dengan tajuk. Boleh tercapai ke apa yang diangankan kalau dikelola menteri sedemikian.

                Kalau betul Dato-Dato sekelian nak buktikan bahawa kalian semua betul-betul menjaga kebajikan rakyat,Pena cabar semua ahli-ahli Yang Berhormat masuk ke kampung-kampung... hidup sebagai penoreh getah dan pesawah padi ataupun nelayan selama sebulan. Makan apa yang rakyat makan,dan bekerja seperti rakyat bekerja demi sesuap nasi. Pena pernah hidup di estet kelapa sawit... ramai kawan-kawan Pena dikalangan bangsa India dan Cina. Tak pernah timbul masalah pun... waktu tu tak ada pun slogan 1Malaysia ni.

                Isu terbaru ni keluar pula Dato wanita kita ni. Bercakap tentang Islam... tetapi rambut begitu menyerlah berwarna perang kemerahan. Tudung tu bukan hiasan Dato...tapi untuk menutup aurat. Allah dah cipta rambut Dato yang berwarna hitam tu dah elok dah. tak perlulah nak warnakan. Dato nak perjuangkan hak sama rata antara lelaki dan perempuan... sebenarnya Dato sendiri merendahkan martabat seorang wanita. Tahukah Dato hak wanita di sisi Islam lebih banyak daripada lelaki. Salah satunya yang tidak dikurniakan kepada lelaki ada pada diri wanita. Anggota badan wanita yang dikurniakan dengan salah satu nama Allah Yang Mulia iaitu 'rahim'. Pena nak beritahu yang 'rahim' tu hanya dikurniakan kepada wanita. Tak bersyukur ke dengan apa yang Allah kurniakan kepada wanita. Allah tidak akan kurniakan sesuatu dengan namanya Yang Mulia kepada sesuatu yang hina di sisiNya. Begitu besar anugerah Allah kepada wanita... Dato pernah ambil tahu ke?

                Pena minta maaf tak dapat nak teruskan,waktu solat zuhur dah tiba...berhenti buat seketika,Pena tak pasti boleh sambung semula artikel ini atau tidak. Maklumlah, adat penulis terkadang terlupa... wassalam

Sunday, March 14, 2010

WARKAH BUAT TUAN BANGSAWAN

Tuan Bangsawan
Kau segak berpakaian mewah
Sedang anak bangsa mengemis gundah
Kau lantang melaungkan demokrasi
Tetapi kau laksanakan modul kuku besi

Propagandamu merangkumi seluruh media massa
Pembohonganmu tidak mngenal bangsa
Katamu kau berjuang demi agama
Ternyata semuanya dusta belaka
Kerana kau sebenarnya mengejar harta

Cukuplah
Kami bukan boneka
Begitu mudah untuk kau perdaya
Biarpun kami anak desa
Namun kami sudah celik minda

Aduhai Tuan Bangsawan
Jangan kau lupa usulmu
Megah dirimu tidak kekal selamanya
Maafkan kami andai suatu hari
Kau tersungkur menyembah bumi
Kerana kami siswa dan siswi
Pencetus satu revolusi

Dulu
Lagakmu seorang budiman
Andai kau berdusta di desa
Segalanya akan diterima
Tanpa persoalan dan banyak bicara
Kau anggap desa ini buta
Begitu mudah untuk kau perguna

Kini
Katamu disulam bicara indah
Kau mula merasa goyah
Hingga sanggup menabur fitnah
Konsepmu pecah dan perintah
Namun tiada lagi sokongan
Yang menyusul hanya penentangan

-Pena Ilmi-

Wednesday, March 10, 2010

Realiti Umat Islam Kini

Bismillahir Rahmanir Rahim

          Sekadar perbandingan di atas sebuah kenangan. Realiti umat Islam sekarang yang semakin jauh daripada ajaran Islam. Sembang-sembang bersama seorang paderi Kristian di sebuah IPTA di Serdang membuka minda ana. Ana melihat daripada segi adab yang ditunjukkan oleh seorang penganut agama Kristian. Beliau memberi layanan yang begitu baik terhadap tetamu tanpa mengira agama. Berbeza dengan realiti masyarakat Islam yang kebanyakannya sering berprasangka . Bukanlah niat untuk membandingkan tetapi kenyataannya umat Islam kini ternyata terlalu mundur daripada segi akhlak dan moral. 

          Sepanjang berdialog,tidak pernah beliau mengemukakan persoalan untuk mengajak atau memujuk tetamu-tetamunya untuk menganuti Kristian. Kebanyakan dialog berkisar mengenai aktiviti-aktiviti yang dianjurkan kepada masyarakat. Ana mengagumi semangat beliau yang sanggup meredah hutan belantara demi membantu masyarakat di kawasan pendalaman. Tidak hairanlah begitu ramai masyarakat di kawasan tersebut menganuti agama Kristian. Tetapi umat Islam kini hanya lantang mengatakan mereka merupakan pembela agama sedangkan apa yang mereka lakukan hanyalah untuk kepentingan peribadi semata-mata.

           Sedarkah kita berapa ramai muallaf yang kembali menganuti agama asal lantaran diskriminasi masyarakat kepada mereka. Tidak ramai umat islam yang membantu atau membimbing muallaf-muallaf ini. Kita dengan bangga menerangkan mengenai Islam tetapi contoh teladan yang kita tunjukkan amat berbeza dengan ajaran Islam. Sedarkah kita Rasulullah SAW mengembangkan agama Islam dengan menunjukkan contoh peribadi yang baik. Sesungguhnya peribadi Rasulullah SAW adalah cermin kepada Al-Quran.
           
          Umat Islam kini berlumba-lumba mencantikkan masjid sedangkan kebajikan masyarakat kurang bernasib baik di kawasan sekitar sering diabaikan. Terdapat segelintir pemimpin masyarakat Islam berbangga kononnya mereka memiliki ilmu pengetahuan yang tinggi dalam agama. Tiada siapa boleh menyangkal apa yang mereka katakan dan andai ada yang menyangkal orang itu dikatakan ingin menyesatkan. Pernah seorang jemaah tabligh melemparkan tuduhan mengatakan ana membawa ajaran yang bertentangan dengan ajaran Islam lantaran tidak bersetuju dengan pendapat beliau. Beliau mengatakan kita hanya perlu berdakwah dengan merujuk kepada kitb-kitab ulama terdahulu tanpa mengkaji atau mendalami kitab-kitab tersebut. Ini kerana beliau berpendapat ana hanya membuang masa dengan mengkaji kitab-kitab tersebut. Betapa sedihnya ana pada waktu itu namun ana memberikan satu persoalan kepada beliau.


          Memang benar ulama-ulama terdahulu sudah membuat kajian... tetapi... adakah kita memahami apa yang diperkatakan sedalam-dalamnya. Al-Quran contohnya merupakan mukjizat Rasulullah SAW yang masih kekal, tetapi berapa ramai yang membaca. Umat Islam kini tidak semuanya boleh membaca Al-Quran sedangkan orang bukan Islam membuat kajian mendalam terhadap ilmu yang ada di dalamnya. 

           Kita membaca Al-Quran tetapi tidak ramai yang memahami,jika memahami kita tidak mengamalkan, jika mengamalkan namun hanya sebahagian. Al-Quran akan kekal,tetapi orang-orang yang berilmu mengenai Al-Quran akan pergi meninggalkan kita. Allah SWT menghapuskan ilmu di dunia ini bukanlah dengan menghapuskan kitab-kitab, tetapi Allah SWT menghapuskan ilmu di dunia ini dengan mematikan orang-orang yang arif . Dan akhirnya tinggallah manusia yang jahil di muka bumi ini yang membuat tafsiran ilmu berdasarkan hawa nafsu dan menyesatkan sebahagian yang lain.

         Lihatlah dunia sekarang, pemimpin dipilih bukan berdasarkan ilmu tetapi berdasarkan pandai bercakap. Mereka menjadi pemimpin di dalam sesuatu yang mereka sendiri tidak mempunyai ilmu mengenainya. Menteri Belia dan sukan bukan dikalangan ahli sukan,Menteri Pertanian bukan dikalangan orang yang arif mengenai pertanian. Adakah cukup dengan merujuk sesuatu yang kita tidak tahu mengenainya hanya bersandarkan bahawa orang-orang sebelum ini sudah membuat kajian.Mari kita renungkan bersama...


Sunday, March 7, 2010

KASIHILAH ANAK-ANAK YATIM

Bismillahir Rahmanir Rahim

    Sebuah kisah kehidupan yang baru ana alami. Ketika ana mengunjungi sebuah bank di pusat bandar kamunting, terlihat sekumpulan anak yatim yang berlegar-legar di hadapan bank membawa beberapa  barangan untuk dijual. Betapa sedihnya ana melihat mereka kerana mereka terdiri daripada kanak-kanak yang seharusnya menumpukan pelajaran di sekolah. Namun apa yang ingin ana tekankan di sini bukanlah mengenai apa dan sepatutnya mereka tumpukan pada usia sebegitu tetapi sikap orang kita terhadap mereka yang amat ana kesalkan.

Kemanakah hilangnya sifat kasih kita kepada anak-anak yatim sehinggakan mereka dihina dan dicerca. Andai tidak dapat membantu usahlah ditambah dengan sikap kasar. Sesungguhnya Rasulullah SAW amat mengasihi anak-anak yatim. Siapalah kita ini untuk menggelar anak-anak yatim dengan pelbagai panggilan yang menyakitkan hati. Adakah kita merasakan diri kita begitu mulia sehingga sanggup mengguris hati insan-insan yang sudah kehilangan ibu dan ayah ini. Tidak takutkah kita akan balasan Allah SWT kepada kita atas penghinaan yang kita lemparkan kepada insan-insan ini. Andai kita tidak mahu membantu ataupun tidak mampu,sekurang-kurangnya doakanlah kesejahteraan mereka.

Dimanakah umat Islam yang prihatin? Kita sanggup berbelanja ratusan ringgit sebulan untuk hiburan tetapi mengapa untuk membantu anak-anak ini begitu sukar sekali kita melakukannya. Ketahuilah andai semua umat Islam di bumi Malaysia ini bersatu dengan memberi sumbangan sebanyak RM1 setiap bulan ianya sudah cukup untuk menampung semua rumah anak-anak yatim ini selama setahun.

Mengapa kita tidak pernah berfikir jika suatu hari anak-anak kita menjadi yatim setelah ketiadaan kita,apakah perasaan kita andai insan lain menghina mereka sepertimana kita lakukan sekarang. Ingatlah bahawa doa anak-anak yatim amat dimakbulkan oleh Allah SWT. Bantulah semampu yang mungkin kerana tidak mustahil suatu hari anak-anak ini menjadi pembantu kita di akhirat kelak di saat kita berhadapan dengan Maha Esa untuk dihisab segala amalan kita di dunia. Renungkanlah...


Tuesday, February 23, 2010

PERMATA BUAT ISTERI


Bismillahir Rahmanir Rahim

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para rasul serta para nabi. Kiriman doa buat para syuhada dan mujahid yang berjuang demi Islam.

Buat isteri serta wanita yang bakal bergelar isteri, kunukilkan sebuah coretan sebagai renungan.Kupohon kemaafan andai ada kekhilafan pada diri ini, namun kuharapkan dirimu akan mengerti akan harapan seorang suami dan lelaki yang bakal bergelar suami.

Begitu banyak persoalan yang kau pendam di hati dan semoga penjelasan ini memberi jawapan kau cari.


Wahai isteriku,
Kuhadiahkan sebutir permata untukmu bukan untuk membuktikan betapa sayangnya aku padamu. Kemilau indah permata ini bukanlah sesuatu yang berharga bagiku. Janganlah kau nilaikan permata ini dengan pandangan duniawi yang mengheret jiwa. Begitu indah ciptaan Allah SWT ini sehingga terkadang membawa manusia terjerumus ke lembah kemurkaanNya. Tetapi wahai isteriku, dirimu lebih berharga kepadaku daripada permata ini kerana kau lebih mengerti bahawa seindah perhiasan di dunia adalah seorang isteri yang solehah.

Isteriku,
Usahlah kau tanyakan betapa dalamnya kasihku kpadamu. Sungguh aku tidak mempunyai jawapan bagi persoalan itu. Tiada penjelasan yang benar-benar tepat untuk membuktikan kenyataan bahawa aku begitu mencintaimu. Aku bukanlah pujangga cinta yang mampu menyusun bicara indah bagi menyatakan perasaan kasihku kepadamu. Demi Allah, cintaku ini berputik di saat dan ketika kau kunikahi kerana aku mengharapkan cinta yang mendapat keredhaan Illahi. Kau pernah bertanyakan mengapa aku mencintaimu? Cukuplah aku katakan bahawa perasaan cintaku ini adalah satu anugerah daripada Pencipta alam semesta.

Isteriku,
Kuberdoa agar ikatan ini berkekalan hingga ke syurga. Namun siapalah diriku ini untuk mengharapkan indahnya hidup di syurga. Ketahuilah mahar sebuah syurga terlalu tinggi sehinggakan aku mungkin tidak mampu walaupun untuk bermimpikannya. Aku bukanlah pejuang seperti para sahabat... bukan jua seorang imam mujtahid, bukan pula seorang mualim. Aku hanyalah insan biasa... cuba meniti kehidupan berlandaskan syariat Yang Maha Esa walaupun terkadang diriku dihimpit sesuatu yang membawa diriku jauh daripada jalanNya. Andai itu berlaku, berilah peringatan kepadaku kerana dirimu adalah sebahagian daripadaku dan diriku pula adalah sebahagian daripada dirimu.

Seandainya penjelasan ini masih tidak memadai, jelaskanlah kepadaku akan segala persoalan yang bermain di fikiranmu agar diriku lebih mengerti.

Semoga Allah SWT mengurniakan rahmat yang berkekalan kepadamu, sesungguhnya aku redha dirimu sebagai isteriku di dunia dan di akhirat... Uhibbuki Fillah Abadan Abada

Thursday, February 11, 2010

APA ITU HARI VALENTINE???

Perayaan Hari Kekasih atau Valentine's Day mula membudaya di kalangan masyarakat kita khususnya di kalangan muda-mudi sekitar akhir tahun 1980an beriringan dengan siaran-siaran televisyen yang banyak mengupas dan menayangkan iklan atau filem bertemakan perayaan tersebut.

Perayaan ini semakin dikenali oleh generasi muda kesan dari budaya asing yang masuk melalui pelbagai saluran media sama ada media cetak mahupun elektronik. Perayaan ini dikenali oleh mereka sebagai hari berkasih sayang yang menurut mereka adalah saat yang paling tepat untuk mengungkapkan perasaan cintadan kasih sayang kepada mereka yang dicintai atau dikasihi.

Perayaan ini biasanya diraikan di kafe-kafe, hotel-hotel atau tempat yang dianggap romantik di mana setiap pasangan itu memberikan hadiah berupa bungkusan coklat atau bunga yang bertuliskan perkataan ' I wish you will be my valentine' kepada orang yang dikasihi.

Setelah itu diadakan pesta-pesta yang diisi dengan hiburan seumpama nyanyian,tarian dan sebagainya. Ini tidak menghairankan kerana budaya ini sememangnya diimport dari budaya barat yang bersifat hedonisme (mengikut hawa nafsu).

Kebelakangan ini, pesta perayaan hari kekasih dirayakan dengan pelbagai sambutan yang tidak bermoral. Mereka menghabiskan malam perayaan tersebut dengan berpasang-pasangan serta bergaul bebas dan sebahagiannya diakhiri dengan pesta seks.

Perkara ini pernah dikomen oleh Ku Seman Ku hussain dalam akhbar Utusan Malaysia bertarikh 14 November 2000 bertajuk 'Apa dihairankan dengan parti buih'. Beliau mengulas bahawa serbuan yang dibuat oleh pihak berkuasa ke atas 'parti buih' di Bangsar yang diraikan dengan tarian bogel dan pakaian mandi itu tidak menjadi hairan kerana beberapa tahun sebelumnya pernah ada penganjur yang ingin mengadakan parti yang serupa bersempena hari kekasih tetapi mendapat tentangan pihak jawatankuasa masjid Abu Bakar As-Siddiq Bangsar.

Antara contoh-contoh sambutan yang diadakan adalah melalui program TV yang ditayangkan atas nama 'Valentine's Special'. Disamping itu,didapati mereka juga sangat sibuk memilih kad-kad ucapan Hari kekasih, menempah cenderahati, jambangan bunga dan tempahan makan malam bagi merayakan hari tersebut bersama pasangan masing-masing.

Pihak hotel pula menawarkan pakej yang istimewayang mempunyai tujuan untuk menyambut Hari Kekasih.

Bagi merungkaikan isu ini ialah mendalami dan memahami apakah maksud di sebalik Valentine itu sendiri serta asal usul ia menjadi sebuah perayaan?

Dari sudut bahasa, Valentine dalam bahasa Inggeris atau Valentino dalam bahasa Itali adalah berasal daripada nama sebuah keluarga berbangsa Rom iaitu Valentinus yang berasal daripada bahasa Latin iaitu valens yang bermaksud kuat,aktif,sihat dan sebagainya.

Menurut sejarah pula, perkataan Valentine diambil sempena nama seorang paderi besar Kristian pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu Saint Valentine. Jasa beliau yang telah berjaya menumpaskan kerajaan Islam di Cordova, Sepanyol pada 14 Februeri 270 Masihi begitu bermakna bagi Ratu Isabella sehingga dianggap sebagai kekasih rakyatnya sendiri. Justeru itu, pada tarikh 14 februari disambut setiap tahun oleh rakyat Cordova bagi merayakan kemenangan tersebut dengan dinamakan Hari Valentine.

Terdapat tiga pendapat mengenai asal-usul Hari Valentine. Pertama, Hari Valentine bermula semasa pemerintahan empayar Rom iaitu dengan menetapkan 14 Februari sebagai hari cuti bagi orang Juno, ratu kepada dewa-dewa dan dewi-dewi Rom. Hari berikutnya iaitu 15 Februari bermulanya pesta Lupercalia iaitu perayaan tradisi bagi masyarakat Rom di mana pada malam pesta tersebut nama-nama gadis Rom ditulis di atas kertas dan dimasukkan ke dalam bekas. Setiap pemuda akan mencabut nama di dalam bekas itu dan nama yang terpilih akan menjadi pasangannya di sepanjang pesta berlangsung.

Pendapat kedua pula menyatakan pada 14 februari 270 Masihi, St Valentine telah dibunuh kerana pertelingkahannya dengan Raja Romawi yang diperintah oleh Raja Claudius II (268-270M). Pada waktu itu Raja Claudius telah membatalkan semua perkahwinan dan pertunangan kerana Rom banyak terlibat dengan peperangan. Menyedari hakikat itu, St. Valentine dan St. Marius telah mengahwinkan orang-orang Kristian dengan pasangan mereka secara rahsia.

Akibat perbuatan tersebut, St. Valentine telah ditangkap dan diheret yang akhirnya dia dihukum belantan sehingga mati serta dipenggal kepalanya pada 14 Februari 270 Masihi. Bagi memperingatinya sebagai simbol ketabahan, keberanian dan juga kepasrahan dalam menghadapi cabaran hidup, maka 14 Februari dijadikan sebagai hari memperingati kematian ST. Valentine sebagai satu upacara keagamaan.

Manakala pendapat ketiga pula mangatakan Hari Valentine diambil daripada nama seorang paderi yang paling berpengaruh pada zaman pemerintajan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu St. Valentine yang status kedudukannya adalah di tempat kedua tertinggi selepas Pope.

Apabila St. Valentine telah menyatakan hasrat hatinya untuk berkahwin dengan pasangannya dari pengamal protestan sewaktu kerajaan Sepanyol berjaya menumpaskan kerajaan Islam, maka timbul kegemparan rakyat Cordova kerana St. Valentine merupakan seorang Paderi Katolik yang tidak boleh berkahwin dengan pengamal Protestan, lebih-lebih lagi paderi sememangnya tidak boleh berkahwin.

Tindakan St Valentine yang mengambil keputusan untuk berkahwin juga dengan pasangannya itu telah menimbulkan rasa murka Ratu Isabella lalu memenjarakannya buat sementara waktu. Ratu Isabella menetapkan 14 Februari sebagai Hari Kekasih untuk St Valentine sendiri.

Sejarah di atas menunjukkan bahawa Hari Valentine merupakan perayaan keagamaan yang disambut oleh umat Kristian. Malah sekiranya kita merujuk kepada kenyataan-kenyataan pihak Kristian pada hari ini, mereka masih menganggap Hari Valentine sebagai satu ritual di dalam agama Kristian.

Di dalam laman web Spiritrestoration.org: The Premier, ECumenical Christian Website. A resource For Mature Christians and Scholars di bawah topik Definitions of Religious Holy Days dibawah indeks Saint Valentine's Day menyebut bahawa: "Christian celebration of the love of God presented in Jesus and in the lives of Christian believers. St Valentine was a third century martyr. This day is widely observed in the USA as a secular celebration of love".

Maksudnya: Perayaan Kristian terhadap kecintaan kepada Tuhan, dipersembahkan buat Jesus dan di kalangan pengikut Kristian, St Valentine merupakan syahid abad ketiga. Hari ini dilihat begitu meluas dirayakan di USA sebagai perayaan cinta di zaman sekular.

Manakala Britain Broadcasting Company (BBC) News Online Network melaporkan pada hari Ahad, 14 Februari 1999 bahawa terdapat dakwaan daripada biarawan di gereja ST John Duns Scotus di Glasgow, Scotland bahawa wujudnya tulang Valentine yang syahid. Ianya merupakan servis istimewahari Valentine pada hujung minggu serta diletakkan di nruang pameran sebagai pameran umum dengan termaktub di atas kerandanya tulisan 'Corpus St. Valentine Martyris'.

Dikatakan bahawa mayatnya telah diletakkan di ruang sayap Gereja St. Francis semenjak berabad lamanya, dan enam tahun lepas mereka meletakkanya di dalam keranda kayu di atas alamri berhampiran rumah gereja.

Dalam pada itu,nama St. Valentine juga sering digunakan oleh gereja Roman Katoloik bersempena mengingati jasa-jasa tokoh agama tersebut seumpama St. Valentine Church di Philadelphia, Pennsylvania. St Valentine's Catholic Church di Peru dan St Valentine Church di Buffalo, New York.

Ini sekaligus bercanggah dengan prinsip Islam yang tidak membenarkan umatnya meniru identiti atau cara hidup agama lain lebih-lebih lagi dalam soal yang melibatkan akidah Islam.

Firman Allah SWT: " Katakanlah (Wahai Muhammad) Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah ( Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat cara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat cara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagi aku agamaku": (Al-Kafirun:1-6)

Hukum Islam jelas dalam hal melarang umatnya meniru atau menyerupai budaya dan cara hidup orang bukan Islam. ini berdasarkan sebuah hadis Rasulullah SAW : 'Sesiapa yang mengamalkan perkara yang bukan daripada amalan kami maka ia akan ditolak".(HR Al-Bukhari dan Muslim)

Dalam hal ini Panel Kajian Akidah dan panel Kajian Syariah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia telah nenutuskan bahawa 'Amalan menyambut Hari Valentine adalah haram dan bertentangan dengan ajaran Islam".

Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang Islam.

"Perdalamkanlah ilmumu sebelum memimpin kerana apabila sudah menjadi pemimpin engkau tidak mempunyai jalan lagi untuk mendalami ilmu"(Wasiat Imam Syafie R.A)

DIDIKLAH ISTERI

Suami sebagai pemimpin rumahtangga semestinya sentiasa kreatif dalam mendidik isteri. Allah membekalkan kepada kaum lelaki kekuatan akal yang rasional,tidak terlalu emosional atau tidak mudahdidorong oleh perasaan. Oleh sebab itulah lelaki dikurniakan sembilan akal dan satu nafsu. Jika kekuatan akal ini dapat dimanfaatkan dengan sebaiknya ditambah dengan kesabaran serta kekuatan jasmani untuk mencari nafkah,maka suami akan menjadi pelindung dan pendidik yang berwibawa

Bermulanya kebahagiaan sesebuah keluarga ialah apabila suami dapat menggunakan kekuatan akalnya serta kesabaran dalam menghadapi karenah dan ragam isteri.

Satu pendapat mengatakan bahawa lelaki adalah makhluk akal dan wanita pula makhluk rasa. Perasaan wanita terlalu mudah terusik dengan suasana dan keadaan sekeliling. Lantaran itulah lelaki hendaklah banyak menggunakan daya fikir dalam menghadapi wanita. Kalau umpamanya isteri sedang berduka,suami perlu merancang untuk mewujudkan perasaan gembira di dada isteri. Disinilah perlunya strategi dalam mendidik isteri.

Kaum wanita memang dibekalkan dengan sembilan nafsu dan satu akal berbanding dengan lelaki yang sebaliknya. Nafsu yang dimaksudkan ialah nafsu yang menyebabkan seseorang itu mudah tidak sabar,pemarah,pemboros dalam berbelanja, dan sebagainya. Hasil dorongan nafsu itulah lahirnya pelbagai perasaan di dada wanita. Atas dasar inilah wanita mesti dipandu atau dibimbing oleh lelaki agar segala tindakannya tidak melulu dan mengikut perasaan.

Kebijaksanaan mesti disertai dengan kesabaran. Keduanya perlu ada pada seorang suami. Kesabaran tanpa kebijaksanaan menyebabkan suami menurut sahaja kemahuan isteri. Manakala kebijaksanaan tanpa kesabaran akan menyebabkan suami tewas dengan nafsunya sendiri sehingga bertindak ganas dan boleh membahayakan isteri. Tanpa kesabaran seseorang itu akan hilang pertimbangan akal dan tidak dapat lagi melihat sesuatu persoalan dengan tenang.

Kadangkala apabila berhadapan dengan kaum wanita, kaum lelaki mudah naik angin. Memang tidak dinafikan ada masanya perempuan mengambil masa untuk memahami sesuatu perkara. Bagaimanapun kaum lelaki mestilah menyedari hakikat bahawa kaum perempuan adalah kaum yang lemah. Oleh sebab itu, kaum lelaki mestilah bersedia untuk mendidik isteri dengan penuh kasih sayang tanpa rasa jemu walaupun mengambil masa yang panjang.

Apa yang dimaksudkan dengan unsur kasih sayang dalam mendidik isteri bukanlah sekadar kata-kata indah atau pujuk rayu. Tetapi ia lebih daripada itu. Sifat dan perwatakan suami itu sendiri hendaklah mempunyai ciri pengasih.

Kaum wanita kebiasaannya suka berleter mengikut pandangan lelaki. Suami yang bijak akan berdiam diri dan tidak menjawab leteran isteri. Ini bukan bermakna suami mengalah tetapi sebagai satu strategi. Ibarat orang sedang sakit gigi. Gigi yang sakit jangan terus dicabut kerana akan bertambah sakitnya. Hendaklah ditunggu sehingga sakitnya berkurangan barulah dicabut.
Maknanya isteri yang sedang berleter jangan dinasihati dahulu. Tunggulah keadaan menjadi reda barulah boleh dinasihati. Nasihat pula mestilah kena pada tempatnya supaya isteri menerima dan merasa sejuk seperti disirami embun pagi.

Tidak semua suami memiliki isteri yang banyak karenah. Beruntunglah suami yang memiliki isteri yang sikapnya terlalu pengasih terhadap suami dan anak-anak. Isteri begini rela mengorbankan seluruh jiwa dan ragannya untuk kebahagiaan suami dan anak-anak. dia akan bersikap sebagai penghibur, penyayang, pendorong dan pembantu kepada perjuangan suami. Isteri begini bukan sahaja tidak membebankan suami dengan masalah bahkan dia berusaha untuk menyelesaikan masalah suaminya.

" Dunia adalah hiasan dan hiasan yang terbaik ialah isteri yang solehah"

Apabila wanita dididik dengan betul maka ia dapat memberi kebaikan kepada seluruh umat kerana tangan wanitalah penentu corak generasi akan datang. Kelembutan dan kehalusan belaian tangan wanita yang solehah akan membahagiakan seluruh alam.